Studenten uit het Noorden gaan racen op waterstof

Publicatie datum
Prototype Waterstofauto Jakob De Boer

Na het succes van Top Dutch Solar Racing initiëren twee oud-teamleden – Alje Zwijghuizen en Calvin Beijering – een waterstofstudententeam. Het opkomende ‘waterstofraceteam van het Noorden’ gaat de strijd aan met internationale topteams tijdens de Shell Eco-marathon; een race waarin deelnemende teams met hun zelfgebouwde waterstofauto een vaste afstand afleggen en zo min mogelijk waterstof moeten verbruiken. Het opkomende team draagt bij aan het ecosysteem van innovatie en ontwikkeling in het Noorden van Nederland en zet daarmee de gehele regio op de kaart.

Van solar naar hydrogen
In 2019 debuteerde het Top Dutch Solar Racing team tijdens het WK voor zonneauto’s in Australië, de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC). Het ‘solar team van het Noorden’ werd destijds 4e in het algemeen klassement en kreeg tevens de ‘Excellence in engineering’-award; een trofee voor goed ingenieurschap. De opvolgende generatie deed in 2021 mee tijdens de Solar Challenge Morocco, waar ze wederom de 4e plek in het algemeen klassement behaalden. Op dit moment is de volgende generatie van het team druk bezig met de voorbereidingen voor de BWSC23. In oktober 2023 strijden zij tegen meer dan 40 internationale topteams voor de felbegeerde titel ‘wereldkampioen’.

Na het succes van het zonneautoteam richten twee oud-leden nu ook de pijlen op een energiebron waar we in het Noorden goed bekend mee zijn: waterstof. De initiators van het waterstofstudententeam zijn Alje Zwijghuizen en Calvin Beijering.

“Nu is het perfecte moment om een waterstofraceteam op te richten in de waterstofhoofdstad van Europa.”



Tijd voor een waterstofraceteam in het Noorden
Waterstof is inmiddels niet meer weg te denken uit het brede palet van oplossingen die bijdragen aan de energietransitie. Het Noorden van Nederland is de eerste regio in Europa die subsidie krijgt om te transformeren tot een ‘hydrogen valley’. Ook is Groningen onlangs geprofileerd als de waterstof-hoofdstad van Europa. Kortom: er lopen grootse plannen.

“We staan aan het begin van een nieuwe richting voor Noord-Nederland. Waar aardgas eerst de primaire energiebron was, verschuift het nu naar duurzame oplossingen”, aldus Zwijghuizen uit Groningen. “Nu is het perfecte moment om een waterstofraceteam op te richten in de waterstofhoofdstad van Europa. Twente, Arnhem en Delft racen al tegen elkaar in de Shell Eco-marathon, dat kunnen wij in het Noorden ook!”

Het waterstofraceteam en de race
Het ‘waterstofraceteam van het Noorden’ krijgt eenzelfde soort opbouw als het solarteam. Het studententeam gaat bestaan uit 20-25 studenten van verschillende disciplines, variërend van communicatie tot aan techniek. Beijering: “Deelnemende studenten doen op intrinsieke motivatie mee aan het project, en gaan zichzelf in sneltreinvaart ontwikkelen op zowel professioneel als persoonlijk niveau”.

“We hebben gezien dat de combinatie van mbo-, hbo- en wo-studenten heel erg goed werkt. Een combinatie van denkers en doeners is in onze ogen optimaal.”



Net als het solarteam kiest het nieuwe waterstofteam voor een interdisciplinaire aanpak. “We hebben gezien dat de combinatie van mbo-, hbo- en wo-studenten heel erg goed werkt. Een combinatie van denkers en doeners is in onze ogen optimaal”, aldus Beijering. Het aankomende team is op dit moment op zoek naar enthousiaste studenten van de Hanzehogeschool, Rijksuniversiteit, Noorderpoort, Alfa-college en ROC Friese Poort. Daarnaast lopen er meerdere gesprekken om de andere kennisinstituten in Noord-Nederland ook bij de studententeams te betrekken.

De meest gevestigde waterstofrace is de Shell Eco-marathon die jaarlijks wordt georganiseerd op verschillende locaties wereldwijd. Beijering: “Het doel is om een waterstofauto te bouwen met een efficiëntiewaarde van 5.000 km per kg waterstof. Net als met het zonneautoteam zoeken we ook hier de technische en organisatorische uitdaging op en pionieren we nieuwe technologieën”.

Het aankomende waterstofteam richt haar pijlen op de Shell Eco-marathon in 2025. Zij gaat meedoen aan de ‘urban concept’-klasse van de competitie. De locatie van deze race is echter nog niet bekend.

“Wij zien de studententeams echt als katalysator voor regionale ontwikkeling.”



Dit is nog maar het begin
“Het opzetten van een waterstofteam is nog maar het begin van onze plannen”, zegt Zwijghuizen. “Wij zien de studententeams echt als katalysator voor regionale ontwikkeling. Overheidsinstellingen, bedrijven en onderwijsinstellingen komen er allemaal samen en werken collectief aan grote maatschappelijke problemen. Van die kruisbestuiving van kennis en middelen moeten we volop gebruikmaken.”

Over de Shell Eco-marathon
De Shell Eco-marathon voor waterstof is een van de categorieën binnen de Shell Eco-marathoncompetitie. Daarnaast zijn er ook twee verschillende klasses voor waterstof: prototype en urban concept. In deze categorie draait alles om het ontwerpen, bouwen en optimaliseren van waterstofauto’s die zo efficiënt mogelijk moeten rijden.

De teams die deelnemen aan de Shell Eco-marathon voor waterstof moeten een voertuig ontwerpen en bouwen dat door een waterstofbrandstofcel van energie wordt voorzien. Deze brandstofcel zet waterstof om in elektriciteit om het voertuig aan te drijven. Het doel is om zo min mogelijk waterstof te verbruiken over een vaste afstand van 16,8 km. Dit resultaat wordt vervolgens omgerekend naar kilometer per kubieke meter waterstof. Het team met de meest efficiënte waterstofauto wint de competitie.

De data van de Shell Eco-marathoncompetitie verschillen per regio en per jaar. Over het algemeen vinden de competities plaats tussen maart en juli. De data kunnen echter van jaar tot jaar verschillen en het is daarom raadzaam om de officiële website van Shell Eco-marathon te raadplegen voor de meest recente informatie over de data van de competities.

Prototype Waterstofauto Jakob De Boer

Prototype van de waterstofauto (Jakob de Boer).