Samen met Werk in Zicht (de samenwerkingsorganisatie van gemeenten, UWV en SW-bedrijven in de arbeidsmarktregio Noord) en werkgevers uit de kappersbranche heeft Noorderpoort een bijzonder leertraject ontwikkeld bij de kappersopleiding in de Euroborg. De deelnemers met migratieachtergrond – die in hun land van herkomst kapper zijn geweest – gaan drie maanden lang, twee dagen per week naar school en lopen daarnaast stage in een kapsalon. Het knippen zit bij de meeste deelnemers nog goed in de vingers. De deelnemers zijn leergierig en enthousiast om dit mooie vak weer te kunnen uitvoeren. Op 3 juli ontvangen de deelnemers hun bewijs van deelname om daarmee weer aan de slag te kunnen op de arbeidsmarkt.
Tijdens dit traject – dat opgericht is omdat er een tekort is aan gekwalificeerd personeel in de kappersbranche – krijgen de deelnemers de volgende lessen bij Noorderpoort aangeboden: werknemersvaardigheden in de Nederlandse cultuur, culturele diversiteit, hygiëne, Nederlands, Engels, en worden zij bijgeschoold in praktijkvaardigheden volgens de huidige trends in de kappersbranche. En daarnaast draaien ze twee dagen per week mee in de praktijk, op een stageplek. Mét een voorwaarde: als dit wederzijds goed bevalt, dan komt er na deze drie maanden een betaalde baan uit voort.
In kapsalon werken, heel graag
“We leren alles”, vertelt deelnemer Refaat. “Dames knippen, heren knippen, lang haar, kort haar, verven, föhnen. Maar ook met de baard en een scheermes. Ik vind het heel leuk. Iemand van de gemeente vroeg: wat heb jij in je thuisland gedaan? Dus ik zei dat ik kapper was. Toen vertelde hij over dit traject, dat je dan een bewijs krijgt waarmee je bij een kapsalon kan werken. Ik dacht: dat wil ik heel graag!”
In Nederland veel praten als kapper
Ook al komen de deelnemers uit allemaal verschillende landen (onder andere Syrië, Koerdistan, Palestina), een kappersbezoek komt bijna overal op hetzelfde neer. “Ja, het knippen is eigenlijk hetzelfde”, zegt Mohammed. “Het is wel anders dat je in Nederland veel moet praten als kapper. Ik was vroeger al kapper, maar toen ik hier kwam begreep ik niet wat de klant graag wilde. Dus je moet praten, vragen stellen en in gesprek. En de klanten praten over alles. Daar krijgen we ook les in: wat vertel je wel over jezelf en wat niet, en wat kan je vragen zodat de klant veel gaat praten. Daarom zijn de lessen Nederlands ook handig.”
Fantastisch om met ze te werken
Saïd Musini, een van de docenten, vertelt: “In de lessen nemen we ze helemaal mee vanaf de basis. We geven theorie, en leren ze over verschillende praktijktechnieken voor zowel het heren- als damesvak. Maar ook hygiënelessen, en culturele vaardigheden in Nederland. Allemaal belangrijke onderdelen van het kappersvak. Ik vind het fantastisch om met deze enthousiaste mannen en dames te werken.”
Op maandag 3 juli krijgen de deelnemers bij de kappersopleiding in de Euroborg hun certificaat van deelname als bewijs van het succesvol afronden van dit traject.