“Op een maandagochtend zie ik dat iedereen al hard aan het werk is, pakketjes worden ingepakt en de energie is voelbaar. Dan komen er plotseling twee studenten vol enthousiasme binnen. ‘Pepijn! We hebben dit weekend 600 pakketjes verkocht in onze eigen shop!’ roepen ze. ‘Maar we hebben nog helemaal niets ingekocht. Kun je ons alsjeblieft helpen met hoe we dit probleem gaan oplossen?’”
“Deze studenten hebben voor ze hun stage afronden al een eigen bedrijf op poten gezet. Dat is niet alleen de verdienste van ons, maar vooral het resultaat van de vrijheid die ze krijgen om naast hun schoolwerk ook hun eigen interesses te volgen.”
“We geven studenten veel vrijheid en geloven in transparantie.”
“Zes jaar geleden begonnen we met het doel om 43 mensen terug in het arbeidsproces te brengen. We ontwikkelden een methodiek waarin iedereen als gelijkwaardig wordt behandeld, zonder sterke hiërarchie. Het bleek te werken, niet alleen met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, maar ook met studenten.”
“We hebben een systeem waarin iedereen verantwoordelijkheid kan krijgen”, legt Pepijn uit. “Het maakt niet uit waar je begint, als je maar wilt groeien. Dat betekent dat we studenten hebben die eindigen met de start van een nieuw bedrijf, maar ook studenten die zich op andere gebieden moeten ontwikkelen, zoals op sociaal gebied of ritme.”
“We geven ze veel vrijheid en geloven in transparantie. Maar cultuurbewaking is belangrijk. We dagen ze uit om meer te doen en te kijken naar hun potentie. Studenten die de cultuur snappen, nemen we aan. Het maakt het interessanter als er een wisseling van de wacht is en zorgt voor een grotere leercurve.”