Froukje - Creatief coach bij NEXT

Artikel

‘Door de jaren heen zie ik dat studenten het mentaal steeds moeilijker krijgen. Ze hebben echt de behoefte om op verschillende manieren te leren om veerkrachtiger te worden. Een platform als NEXT kan daar een stevige bijdrage aan leveren. Meer aandacht voor het mentale welzijn, op welke manier dan ook. Sterk maken voor de maatschappij. Er is veel sociale druk. Alles moet altijd leuk zijn, je moet overal goed in zijn en iedereen kijkt ook nog eens mee. Ik schrik er soms van wat jongeren allemaal op hun bord hebben, eigenlijk nog voordat het ‘echte’ leven moet beginnen.’

Froukje is docent Scheikunde en Wiskunde, en daarnaast opgeleid tot mentaal- en creatief coach. Froukje is graag creatief bezig – schilderen, beelden maken. ‘De opleiding tot creatief coach heb ik ook echt gevolgd met de student in mijn achterhoofd. Ik ben ook SLB’er, dan coach je natuurlijk ook al op een bepaald vlak. Dat ligt me heel erg goed. Studenten geven ook aan dat ze dat fijn vinden.’

Je hoeft niets te kunnen
Op dit moment worden de sessies Creatief Coachen aangeboden als workshop. Er is bewust voor het woord workshop gekozen, omdat het ‘even laagdrempelig snuffelen’ is. De studenten laten zien wat je kunt bereiken met creatief coachen. Tot nu toe in groepsverband, maar in het vervolg wordt dit 1-op-1.

‘Het mooie aan creatief coachen is dat je niet iets hoeft te ‘kunnen’ met je handen. Het gaat namelijk niet om hoe hetgeen je hebt gemaakt eruitziet, maar om hoe je het hebt gemaakt en wat je hebt gemaakt. Of dat nou getekend, geschilderd, gekleid of wat dan ook is.’

De werkwijze heeft een bepaalde structuur: vanuit stilte kijkt Froukje samen met de studenten naar binnen. Kijken waar je tegenaan loopt, en echt proberen te voelen. Vervolgens ontstaat er een maak-opdracht over waar het issue ligt. Dat kan in allerlei vormen: een rap, een kunstwerk, een verhaal schrijven. Het ligt er maar net aan wat de student nodig heeft en wat prettig voelt.

‘Aan de hand van het gemaakte ga ik het gesprek aan. Het mooie is, dat als je zelf iets hebt gemaakt, je in die creatie dingen kunt veranderen. Dat is eigenlijk een metafoor voor het echte leven, want daarin kan dat ook. Net even anders kijken, of even afstand nemen. Omdat we vanuit stilte werken, worden er onbewust, bewuste keuzes gemaakt. Iemand kiest voor een bepaalde kleur, figuur of vorm. Daar zit altijd wat achter, dat zegt veel over iemand. Daar ga ik het gesprek dan over aan, en het verrast me elke keer weer. Zo kom je echt tot waar het probleem eigenlijk zit, en wat er nodig om het samen op te lossen.’

‘Het mooie aan creatief coachen is dat je niet iets hoeft te kunnen met je handen.

Bewust maken van eigen gedachtes
‘Het is zo belangrijk dat we proberen studenten bewust te maken van hun eigen gedachtes. Als je van tevoren al zegt: ‘wiskunde, dat kan ik niet’. Dan lukt het vaak ook echt niet, want dan zet je het vast. Dat probeer ik in alle lessen mee te geven. Klopt het wat je zegt en denkt? Of kun je daar zelf iets in aanpassen?’

‘Door NEXT bieden we de studenten een toegankelijke manier om meer bezig te zijn met mentaal welzijn. Korte workshop om kennis te maken, wat werkt er voor mij? Hoe kan ik aan de slag? Mijn workshop is bijvoorbeeld ook fijn voor studenten die niet makkelijk praten. Want je hebt altijd iets in handen waar je het over kunt hebben. Dan praat je dus over iets, maar eigenlijk over jezelf. Terwijl dat op dat moment niet zo voelt. Ik geef de workshops nu nog in mijn eigen uren, maar ik vind het zo leuk om te doen. Ik hoop dat we hier in de toekomst ook uren voor kunnen krijgen, want dan kunnen we studenten nog meer helpen. Het is zo waardevol!’