Fietstechnicus, een kansrijk beroep

Artikel Mobiliteit, Transport en Logistiek

Het bedrijfsleven zit te springen om veelzijdige tweewielerkenners, voor wie fietsen - elektrisch of niet - geen geheimen hebben. Noorderpoort pakt de handschoen op en begint met een opleiding.

Het onderkomen waar de nieuwe opleiding voor fietstechnicus binnenkort van start gaat is nog niet officieel in gebruik genomen. ,,We zijn nog druk bezig’’, zegt docent Jop de Ruijter van Noorderpoort in Groningen. De ruimte, goed verlicht, keurig opgeruimd, met in de hoeken enkele huis-tuin-en-keukenfietsen, alsmede een paar koolstof- en aluminiumracemonsters, staat naast de afdeling Automotive en Logistiek van Noorderpoort in Groningen.

Leerlingen van die opleiding konden zich al bekwamen in fietstechniek, als onderdeel van andere vakken. Noorderpoort begint nu echter, in samenwerking met het UWV en Werk in Zicht, een geheel nieuwe cursus voor fietstechnici. ,,De fiets wordt steeds belangrijker. Meer en meer mensen fietsen, zeker in deze coronatijd. Er is volop werk voor fietstechnici, maar die zijn er niet genoeg’’, weet De Ruijter.

Bedrijfsleven

De school heeft jaren gewerkt aan het opzetten van de nieuwe leergang. Er is niet alleen gesproken met het bedrijfsleven, maar ook met de overheid. ,,De gemeente Groningen wil bijvoorbeeld dat er in de stad steeds meer wordt gefietst. Er wordt bij het inrichten van de openbare ruimte volop rekening mee gehouden. Het is in haar belang dat er genoeg mensen zijn om al die fietsen te repareren en te onderhouden.’’

Voor de nieuwe beroepsopleiding is veel belangstelling. Toch is dat niet vanzelfsprekend, zegt De Ruijter. ,,Het vak van fietsenmaker is niet sexy. Sommige mensen denken dan aan een man met een stofjas en vieze handen die de hele dag banden plakt en kettingen smeert. We noemen het nu niet voor niets fietstechnicus. Er komt veel meer bij kijken. Je moet niet alleen fietsen repareren en banden plakken, maar ook elektrische fietsen op een computer uitlezen. Je moet kennis hebben van software en klanten adviseren over welk type elektrische fiets het best bij hen past. En je moet iets weten van financieringen.’

Fietsenzaak

Lisa Jintes (22) uit Groningen ziet zich zelf wel als fietstechnicus en volgde daarvoor een aantal vakken op het Noorderpoort. Fietsen repareren lijkt haar leuk. ,,Ik hou er van problemen op te lossen. Ik wil later ook heel graag een eigen zaak. Dat lijkt me echt geweldig.’

Zelfs aan moderne elektrische fietsen, die steeds dominanter worden in het straatbeeld, is een hoop te repareren, is haar ervaring. ,,De bedrading gaat soms kapot, net als het display.’’

Foto Fietstechnicus

De nieuwe opleiding begint met een maand les op het Noorderpoort. Vervolgens gaan de leerlingen twee maanden werken bij een fietsenzaak in de regio. Wie de opleiding met succes afrondt, krijgt gegarandeerd een baan van een half jaar.

,,Ja, daar is echt een fietstechnicus voor nodig. Mensen kunnen zo’n fiets zelf niet meer repareren’’, voegt De Ruijter toe.

Vies, zwaar en saai

Toch, techniek staat er niet bij alle jongeren even goed op. Sommigen zien het als vies, zwaar en saai. Een comfortabele baan ergens op kantoor, lekker achter de computer lijkt velen meer aan te spreken.

Kom bij Lisa niet aan met dat soort verhalen. ,,Wat een onzin. Ik vindt het helemaal niet erg als mijn handen een keer vies worden. Ik vindt het juist leuk om te sleutelen, met techniek bezig te zijn. Soms krijg je daar inderdaad een beetje vieze handen van, maar wat geeft dat? Ik hoor dit trouwens ook niet uit mijn omgeving, van vrienden en vriendinnen. Die zien deze opleiding wel zitten. Dat sleutelen is ook maar een deel van het werk.’

Toekomstbestendig

De Ruijter luistert goedkeurend mee. Hij vindt het jammer dat er nog steeds jongeren zijn - jongens én meisjes - die een technische opleiding mijden. Ze kiezen daardoor soms voor beroepen die niet toekomstbestendig zijn, omdat veel werk straks door de automatisering wordt overgenomen.

Zo niet het vak van fietstechnicus. ,,Ik heb nog nooit een robot gezien die een fiets kan repareren of in een winkel fietsen verkoopt. En dat gaat voorlopig ook echt niet gebeuren’’, verzekert hij.

De vraag naar fietstechnici blijft groot, voorspelt de docent van het Noorderpoort. ,,We hebben elke week bedrijven aan de lijn die informeren of er geschikt personeel is. En doordat mensen steeds meer gaan fietsen, zeker in de omgeving van steden zoals Groningen, blijft die vraag fors. Het is een vak met toekomst.’’

Banen met perspectief

Er zijn in deze coronatijd nog steeds banen met veel perspectief, zegt Willem-Jan van der Klok van het UWV. Vooral in de techniek en de bouw, maar ook in de zorg en bij online-beroepen, zoals medewerker klantenservice. ,,Dat zijn allemaal sectoren waar veel vraag is naar nieuwe medewerkers.’’ Wie een compleet overzicht wil, moet bij het UWV kijken op de site kansrijkberoep.nl.

Wie als mbo’er veel wil verdienen, kan het beste een technisch beroep kiezen, zo blijkt uit de onlangs gepubliceerde MBO Keuzegids. Een baan in de procestechniek verdient gemiddeld het meest, gevolgd door banen in de transport, scheepvaart en bouw. Ook in de zorg verdien je goed, bijvoorbeeld als je aan de slag gaat als verpleegkundige, sociaal begeleider, pedagogisch medewerker of doktersassistent.

Dit artikel stond op 3 februari 2021 in het Dagblad van het Noorden. De tekst is van Gerdt van Hofslot.

Fietstechnicus worden

Hoe repareer je een versnelling, hoe span je een fietsketting, maar ook hoe zit nu eigenlijk een elektrische fiets in elkaar? Als je bij ons de opleiding hebt doorlopen, heeft een fiets geen geheimen meer voor jou.

Bekijk de opleiding