Rixt - Coördinator NEXT

Artikel
2023 Rixt Next Noorderpoorter 01

Wat is NEXT?
NEXT is een platform voor studenten gericht op persoonlijke ontwikkeling en mentale gezondheid. Studenten kunnen hier gratis workshops en voorlichtingen volgen op diverse gebieden. Op NEXT wordt bestaand aanbod uitgelicht, maar ook nieuw aanbod gecreëerd op basis van de behoeftes van de gebruikers. Door dit alles op één platform aan te bieden, is het aanbod voor iedereen toegankelijk en ontstaat er meer kansengelijkheid binnen alle locaties van Noorderpoort.

Het ontstaan van NEXT
Tijdens - maar zeker ook na - de COVID periode werd al gauw duidelijk: we moeten als Noorderpoort iets met het welzijn van onze studenten. ‘Het oorspronkelijke idee voor NEXT is ontwikkeld door Linda Numan en Belita Seinstra. Op dat moment hadden we de Noorderpoort Academie al voor medewerkers, maar voor studenten nog niks. Daarom hebben zij een plan geschreven en met de hulp van NPO-gelden mocht dit uitgevoerd worden. Belita en Linda hebben mij toen als kartrekker gevraagd, en zodoende ben ik doorgegroeid tot coördinator’ vertelt Rixt.

‘Ik heb in 2020 stagegelopen bij het BAT team van de Verlengde Visserstraat (gezondheidszorg en welzijn). Daarna heb ik Noorderpoort-breed onderzoek gedaan naar het versterken van de veerkracht van studenten. Dus toen de NEXT vraag bij mij terecht kwam dacht ik: dreamjob! Kom maar door!’.

Focus op mentale gezondheid – een bewuste keuze
‘De cijfers op het gebied van mentale gezondheid bij jongeren zijn zorgelijk. En nu in de nasleep van COVID al helemaal. Binnen Noorderpoort hebben we een krachtige begeleidingsstructuur in curatieve ondersteuning. Problematiek kunnen we op veel verschillende manieren aanpakken. Maar preventief bieden we vrij weinig. Terwijl iedereen in het leven met tegenslagen te maken krijgt. Hoe deal je daarmee? En hoe ga je om met stress? Dat zijn vraagstukken waar we iets mee kunnen, gebaseerd op de behoeftes van de student.’

Als ik grenzeloos zou mogen fantaseren zou ik graag willen dat je op elke school verschillende lifeskills leert.

‘In SLB-lessen gaat het vaak over zulke onderwerpen, maar als je als student op dat moment nog niet met dat onderwerp te maken hebt, zal het ook niet blijven hangen. Dan sta je er niet voor open. Pas als je het zelf ervaart, en zelf behoefte hebt aan support zul je op zoek gaan. Daarom is het zo belangrijk om dit het hele jaar door aan te bieden. We zien dat studenten NEXT steeds beter weten te vinden – het is één van de meest aangeklikte tegels op de portal.’

‘Naast een wisselend aanbod (met onder andere workshops op het gebied van plannen en organiseren, grip op je dip, ‘eet je vrolijk en fit, ga mee op supermarktsafari’ en een introductie in mindfulness) is er ook een doorlopend aanbod met inspirerende serie-, podcast- en leestips.’

Inspiratieteam
Zoals al eerder beschreven sluit het aanbod van NEXT aan op de behoeftes van de student. Om dit zo goed mogelijk voor elkaar te krijgen heeft Rixt een inspiratieteam in het leven geroepen. ‘Ik dacht: als ik dit verder wil ontwikkelen, moet ik dit samen doen met de studenten. Want het is tenslotte voor hun. Vanzelfsprekend heb ik ook een eigen invalshoek en kennis, maar ik wil graag samenwerken. Ik heb een oproep geplaatst op de studentenportal en daar kreeg ik 6 reacties op van studenten die graag mee wilden denken. En dat hebben we dus geregeld! Een paar keer per jaar zitten we samen en ze zijn super gemotiveerd en leveren veel input. Wat speelt er in de scholen? Hoe leven bepaalde zaken? Dat is belangrijk om te weten.’

‘Een vraag die ik altijd aan studenten stel is: als alles zou kunnen, wat zou je dan willen veranderen in de wereld? Als ik dit aan collega’s vertel dan krijg ik vaak de reactie: wat een zware vraag, maar bij de studenten voelt dit helemaal niet zo. Je ziet dat hun ogen op beginnen te lichten. ‘Ik zou willen dat er geen grenzen meer zijn, dat we allemaal met elkaar konden samenwerken’, of: ‘dan zou ik wensen dat er nergens meer armoede was’ zijn nog maar twee voorbeelden van de prachtige antwoorden van de studenten. Grenzeloos fantaseren, dat kunnen ze heel goed.’

Grenzeloos fantaseren
Dat grenzeloos fantaseren, daar doe je dan als coördinator stiekem ook wel aan mee toch zou je denken? En dat antwoord is ja. ‘Als ik grenzeloos zou mogen fantaseren zou ik graag willen dat je op elke school verschillende lifeskills leert. Hoe je met tegenslagen om kunt gaan, maar vooral ook hoe je kunt verbinden van mens tot mens. Los van imago en alle rollen die we hebben. Gewoon kijken: hoe kunnen we de wereld met elkaar een beetje beter maken?’