Rozemijn ontwikkelde zwemlessen voor onze NT2-studenten
Cookies
Wat leuk dat je onze website bezoekt!
We laten je graag weten dat we bij Noorderpoort cookies gebruiken. Dit doen we om onze website en onze service te optimaliseren. Lees meer in onzeprivacy & cookieverklaring.
Rozemijn ontwikkelde zwemlessen voor onze NT2-studenten
Artikel
Als je aan Rozemijn denkt, dan denk je aan water. Ze doet aan wedstrijdzwemmen, is lifeguard in Ten Boer, geeft zwemles, én heeft van haar passie ook nog eens haar werk gemaakt als docent bij Noordersport.
Afstudeeronderzoek bij Noordersport 'Vorig schooljaar kwam ik binnen bij Noorderpoort als stagiaire. Bij Noordersport waren er plannen om iets te doen voor studenten zonder zwemdiploma. Ik dacht: dat wil ik graag doen! Het onderwerp van mijn afstudeeronderzoek werd zwemlessen voor onze NT2 groep (Nederlands als tweede taal). Dat paste precies bij mijn opleiding aan de ALO. Met dit onderzoek heb ik de sportinnovatieprijs gewonnen van Hanze Sportstudies, dus dat geeft al aan hoe waardevol het is geweest.'
Maar hoe begin je zo’n onderzoek? Hoeveel studenten zijn er zonder zwemdiploma? En zitten ze eigenlijk wel te wachten op zwemlessen? Voor een antwoord op die vragen zocht Rozemijn contact met Ingeborg van de entree-opleidingen.
Associatie met water Al snel werd duidelijk dat er een enthousiaste groep was die graag wilde leren zwemmen. Het eerste plan was om de studenten 10 weken lang zwemles aan te bieden, door middel van een extra (zwem)les in het rooster. De eerste periode waren de lessen in het Helperzwembad, inmiddels zijn ze verhuisd naar het Willem Alexander Complex op de Hanze.
‘We hebben de lessen echt samen met de studenten opgezet, want het is heel anders dan zwemles geven aan kleine kinderen. Die hebben een andere associatie met water dan deze groep studenten. Kinderen ‘kennen’ water als het ware al een beetje, ze hebben al eens in de zee of in het zwembad gezwommen met bandjes of een zwemvest, ze weten dat water weerstand geeft als je gaat lopen. In Nederland is water gelukkig vaak leuk.’
‘Bij de studenten van de zwemgroep is dat niet altijd het geval. Ze zijn bijvoorbeeld bang voor water, omdat ze uit hun thuisland zijn gevlucht per boot, zonder te kunnen zwemmen. Ze hebben mensen zien verdrinken, hun hoofd boven water moeten houden in de zee zonder te weten hoe je dat eigenlijk doet. De eerste les vond ik heel bijzonder, dat ze de drempel over durfden te gaan.’
‘Ik hoop dat we deze lessen nog lang kunnen verzorgen, want het is niet vanzelfsprekend dat iedereen kan zwemmen.'
Anders aanvliegen Het werd al snel duidelijk dat 10 weken niet voldoende waren om het A-diploma te kunnen halen. Daarom is ervoor gekozen om hier 20 weken van te maken. Daarnaast zijn er nog andere zaken om rekening mee te houden. ‘Het gaat er natuurlijk vooral om dat het aansluit bij de behoefte van de studenten. Je moet je veilig voelen in het water, en alle zwemslagen goed beheersen. Door in gesprek te gaan met studenten kwam ik erachter dat we ook rekening moesten houden met hun geloof. Een aantal meiden is moslima, zij dragen een hoofddoek en bedekkende kleding en mogen soms niet zwemmen in geen gemixte setting. De oplossing daarvoor was gelukkig simpel: een aparte meiden- en jongensgroep.’
Ook de Nederlandse taal kan af en toe een obstakel zijn, maar samen kom je een heel eind. Om zo goed mogelijk met elkaar te kunnen communiceren over de oefeningen werkt Rozemijn met een kleuren- en cijfersysteem. Groen is goed, oranje is ‘mwah’ en de studenten houden een rode kleur omhoog als ze de oefening helemaal niks aan vinden. Daarnaast geven ze ook nog een cijfer van 1 tot en met 10. ‘Soms ging ik er nog wel even achteraan, dan gaf een student een groene kleur maar wel een 6 als cijfer. Dat zou dan voor mij oranje zijn, haha. Op deze manier heb ik de resultaten als het ware kunnen meten. En vervolgens de oefeningen aangepast met hun feedback.’
Innospot experiment ‘Ik heb de zwemlessen ingediend als Innospot experiment. Daarmee heb ik 10.000 euro gekregen om te onderzoeken hoe we dit duurzaam in kunnen zetten. Van dit bedrag wordt het zwembad betaald, de zwemdiploma’s, de examinator, een presentje bij het afzwemmen en af en toe materialen voor het zwemmen. ‘Op dit moment kunnen we veel gebruik maken van materialen van het zwembad, dus dat scheelt. Maar denk bijvoorbeeld aan zwembrillen, of badmutsen. Het is fijn dat we dat kunnen bieden als de studenten dat nodig hebben.’
De eerste groep gaat op 13 maart diplomazwemmen, maar er zijn nog veel meer studenten die geen diploma hebben. We hebben onlangs een oproepje gedaan op de portal met de vraag: wie heeft er geen zwemdiploma, maar zou dit wel willen? Daar kwamen meer dan 50 reacties op. Niet alleen van studenten met een migratieachtergrond, maar ook bijvoorbeeld studenten uit gezinnen waar geen financiële middelen waren om zwemlessen te bekostigen. Wij bieden de zwemlessen kosteloos aan.’
‘Ik hoop dat we deze lessen nog lang kunnen verzorgen, want het is niet vanzelfsprekend dat iedereen kan zwemmen. Sommige mensen zeggen: zwemles, wat is daar nou bijzonder aan? In principe niet zo heel veel natuurlijk, maar wel in de combinatie met het mbo. Dat wordt eigenlijk nooit samengevoegd. Het Alfa-college heeft mijn onderzoek ook gekregen en zijn bezig om te kijken wat ze hiermee kunnen doen. Het is super om te zien hoe dit elkaar aansteekt!’