Hoe je de student vanuit authenticiteit ontmoet

Artikel Regio

Als je ‘hart voor je vak’ zou moeten omschrijven in een persoon, dan heb je het over Ankeniete. Samen met zes andere collega’s is Ankeniete verantwoordelijk voor het project ‘De Boeg’ bij Noorderpoort Veendam. Door een hartverbinding aan te gaan bieden zij studenten die niet op hun plek zijn in het reguliere onderwijs een veilige omgeving om zich te ontwikkelen.

Elke dag een nieuwe kans

De Boeg is een onderwijsarrangement met een aantal bouwstenen. De kernvisie is: ontmoet de student vanuit je authenticiteit, zonder oordeel. Ankeniete vertelt: ‘Dat laatste is echt een kernwaarde. Als je dit niet kan als docent, dan loop je direct vast binnen De Boeg. Studenten moeten namelijk elke dag opnieuw een kans krijgen. Want onze studenten maken elke dag opnieuw, zeker in het begin, steeds dezelfde fouten. Soms denk je na een jaar: yes, we zijn er! En dan een halfjaar later: oh, toch niet. Dan is het zaak dat je ze opnieuw, zonder oordeel een kans geeft.’

‘De Boeg is met opzet ‘slecht vindbaar’. Er zijn namelijk nog veel voorzieningen voor deze laatste stap. Het is belangrijk dat de studenten eerst daar terecht komen, zodat De Boeg echt is én blijft voor de student die het nodig heeft. Als andere voorzieningen niet voldoende waren, om welke reden dan ook. We zijn geen hulpverlening, maar wel een soort verlengstuk daarvan. We bieden namelijk dagstructuur, en ondertussen zijn ze bezig met school. Geen dagbesteding, maar daginvulling. Onderwijs is een middel en moet geen doel op zich zijn. Een middel om verder te komen in het leven en zelfstandig je geld te kunnen verdienen.’

NP Veendam Ankeniete Wienen MG 1516

Jij bent goed genoeg

Bij De Boeg komen studenten met verschillende achtergronden, diagnoses en (verslavings)problematiek samen. ‘Bij de eerste kennismaking zeg ik tegen iedereen: jij bent goed genoeg. Jij hoeft niet te veranderen, want je bent wie je bent en hier gaan we het mee doen. Ouders gaan soms bij de eerste kennismaking emotioneel of zelfs in tranen weg, omdat ze zeggen: dit heeft nog nooit iemand zo tegen mij kind gezegd. Dat vinden ze bijzonder. Je ziet vaak ook direct een verandering bij de studenten – ze voelen zich gezien.’

‘Als het allemaal even niet lukt hebt ik ‘zuchtgesprekken’ met de studenten. Ga maar zitten, doe je verhaal, gooi alles op tafel wat je wil zeggen en daarna komt er vanzelf weer ruimte voor de rest.’

Rugzak met stenen en kristallen

De dagen op De Boeg beginnen met het maken van een ‘hartverbinding’. Er wordt eerst een halfuur gekletst, koffiegedronken en één op één met elkaar gepraat als daar behoefte aan is.

‘We praten in principe inhoudelijk niet met de studenten in de groep over de problematiek of redenen waarom iedereen bij De Boeg zit. Als we met een nieuwe groep starten, gebruiken we daarbij een fysieke rugzak. Elke student krijgt een steen, waar je je shit op kunt schrijven. Die stenen gaan in de rugzak, en die gaat dicht en staat in de klas. Zo weten we allemaal dat ‘ie er is, dat het soms heel zwaar kan voelen, die rugzak. We hebben met zijn allen de wens dat ‘ie lichter wordt.

NP Veendam Ankeniete Wienen MG 1506

In deze rugzak stoppen we ook een paar mooie kristallen, met een reden. Deze staan voor: als je je shit oppoetst, slijpt, of in kleine stukjes hakt wordt het lichter, kan het stralen en kun je het misschien gebruiken als je kracht. Dat is de symboliek en daarmee zeggen we: heb respect voor elkaars rugzak, het mag er zijn en bemoei je er verder niet mee. Het doet er niet toe wat erin zit, maar we moeten feitelijk weten dat het er is.’

Structuur bieden vanuit de chaos

‘De Boeg is van alles, en het ademt SK35. Noorderpoort past mij als een jas, en dat komt door de ruimte die geboden wordt om zo’n project als De Boeg te doen en het vertrouwen dat je krijgt’, vertelt Ankeniete. ‘Het project is zo kwetsbaar. Omdat je als docent vanuit de chaos structuur moet kunnen bieden. En andersom natuurlijk ook: vanuit de structuur moet je ruimte houden voor chaos.’

‘Als de vakantie iemand te lang duurt, dan ga ik gewoon langs. Een spelletje doen, of gewoon even kletsen. Voor veel studenten kan de vakantie niet lang genoeg duren, maar voor een aantal duurt het te lang omdat de hele dagstructuur wegvalt. Ze genieten van school, hoe mooi is dat? Dat vind ik echt te gek! Het effect van school is veel groter dan alleen dat diploma waar ze op worden afgerekend’.

Over een andere boeg

Het kan vaak lastig zijn een naam te bedenken voor nieuwe projecten, maar bij De Boeg was dit geen probleem. ‘Ik sprak met mijn teammanager en die zei: ‘we gaan het over een andere boeg gooien’. Ik dacht direct: Ja! Dit gaat het worden, De Boeg. En we hebben de scheepstermen volledig geïntegreerd: je vaart met je vloot langs allemaal vakken. Nederlands, rekenen enzovoorts. Dit hebben we visueel gemaakt in een tekening met behulp van eilandjes. Die zijn weer opgedeeld in 4 periodes: je komt aan op het strand, gaat dan door het bos, de bergen, en komt dan weer op het strand. Ben je overal geweest, dan vaar je door naar het exameneiland. Je kunt ook eerst een eiland voorbijvaren en later terugkomen. Zo kun je zien of je nog op diplomakoers ligt!’

NP Veendam Ankeniete Wienen MG 1531

Een mooie toekomst voor De Boeg

Op dit moment halen de studenten van De Boeg een regulier mbo-diploma op niveau 1 of 2. De studenten volgen dezelfde vakken, stages en vergaren dezelfde kwaliteiten als een ‘reguliere’ student, maar dan via een andere route. Het liefst voegt Ankeniete hier in de toekomst ook niveau 3 en 4 aan toe.

Vorig jaar hadden we voor de zomervakantie 24 studenten, en op 1 oktober van datzelfde jaar 44. We beginnen dit schooljaar met 70 studenten, maar wie weet komen er dus nog een paar bij. We gaan het zien!’

Dat betekent dus in ieder geval 70 unieke, persoonlijke verhalen. ‘Wat ik al zei: we ontmoeten ze met een hartverbinding en in het hier en nu. Dan maakt het niet uit of je al 19 keer een poging tot school hebt gedaan, of wel of niet een bepaalde diagnose hebt!’