CJ2 Hosting: Studenten zijn in staat om ons te verbazen

Artikel Genomineerd leerbedrijf
CJ2 Hosting 1

‘Een werkplek bieden waar medewerkers zowel met hun passie voor techniek bezig zijn als een leuke tijd hebben, dat is ons doel.’ vertelt Carlos de Boer. ‘Een stagedag ziet er bij ons daarom hetzelfde uit als een werkdag, we leiden studenten op door ze gelijk te behandelen als een collega. Klantcontact met moeilijke vragen, vergaderingen, problemen in het datacenter, alles komt voorbij.’

Kansrijke plek
‘CJ2 is een kansrijke plek om veel te leren, omdat we een breed dienstenpakket hebben. Van domeinregistratie tot het beheren van werkplekken van honderden mensen, alles krijg je hier mee. Er is veel technische kennis in huis, verdeeld over verschillende disciplines. We vinden het belangrijk dat studenten vrij worden gelaten in hun ontwikkeling, zodat ze hun eigen interesses kunnen ontplooien. De vrijheid die hier heerst vinden studenten vaak prettig.’

In het diepe gooien
‘De studenten leiden we op door ze als collega te behandelen. Ze gaan direct aan het werk. Zo lossen ze problemen op voor klanten en sleutelen aan productieomgevingen waar voorzichtigheid geboden is. Er is natuurlijk altijd een toeziend oog, maar we willen ze echt uitdagingen aan laten gaan en veel zelf laten doen, zodat ze snel leren. Echt in het diepe gooien, maar ze kunnen altijd op collega’s terugvallen door te vragen om hulp.’

Van verbazing tot contract
‘Studenten zijn vaak in staat om ons te verbazen over de kennis die ze hebben, want wij weten dat de techniek die we hier gebruiken niet direct te vertalen is in schooltheorie of opdrachten. Als een leerling daar al veel vanaf weet, dan weten we dat die het zichzelf heeft aangeleerd. Dat is wel echt nodig om jezelf voortdurend te ontwikkelen. Zo’n stage eindigt meestal in het tekenen van een contract.’

‘De kunst is om een goede interactie te hebben, van elkaar te willen leren en te durven leren.’


Ruimte voor lef
‘Door studenten het woord te laten doen bij klanten geven we ze ruimte om hun lef te tonen. Ze weten van tevoren niet welke vraag ze krijgen en dat gesprek aan gaan getuigt wel van lef, zeker als je nog niet alles weet. Soms zitten wij in hetzelfde schuitje bij vragen van een klant, daar zijn we altijd eerlijk over. Soms zoekt de klant dan verder naar een andere partij maar ook vaak willen ze juist de uitdaging aangaan met ons om samen beide kanten te ontwikkelen. Niet bang zijn om eerlijk te zijn voelt ook als lef tonen.’

Fouten maken
‘Voor een leerbedrijf is het belangrijk om respect te hebben voor de student, voor iemand die een andere kijk heeft op de wereld dan wijzelf hebben. De kunst is om daar een goede interactie in te hebben en van elkaar te willen en te durven leren. Andersom zoeken wij iemand die leergierig is en niet bang is om fouten te maken. Door fouten te maken, leer je uiteindelijk hoe het niet moet en dat is ook belangrijk.’

Nominatie
‘De nominatie voelt als een schouderklopje, echt een compliment. Het belang van stagiaires is voor ons namelijk heel groot, dat is eigenlijk een lifeline naar de arbeidsmarkt. De meeste mensen die wij binnenkrijgen komen via stages bij ons. Vaak horen we dat ze een leuke tijd hebben gehad hier en dat we ze echt betrekken bij ons werk, daar doen we het voor. En het is mooi dat we iets kunnen bijdragen aan de onderwijsinstellingen waar we zelf ook vandaan komen, dat we iets teruggeven van wat wij vroeger genomen hebben. Als wij winnen betekent dat we het echt goed doen, dat is een reden voor een feestje waarbij we onze stagiaires in het zonnetje gaan zetten.’

CJ2 Hosting 2