‘Laten zien dat je het wil, discipline en afspraken nakomen horen bij een stage-traject bij ons. We moedigen studenten aan lef te tonen en te laten zien wat ze willen leren aan de hand van leerdoelen’ vertelt Tybert Jan Maters, eigenaar van AddLive. Ze bedenken, faciliteren en designen evenementen in technische productie en apparatuur.
Klein begonnen, groot geëindigd
‘Ik ben zelf op 15-jarige leeftijd begonnen in de industrie. Mijn vader had een vrijwilligerstheater waar veelal try-outs plaatsvonden. De apparatuur van het theater werd naar verhouding erg weinig gebruikt, daar zag ik een kans om de apparatuur van het bedrijf te gaan verhuren. Na het volgen van een mbo-opleiding Elektrotechniek en veel ervaring opdoen in de praktijk is het uiteindelijk uitgegroeid tot het bedrijf wat het nu is.’
Eerlijk en realistisch
‘We hebben al veel mbo-stagiaires gehad, dat vinden we ontzettend belangrijk. Een groot gedeelte blijft na hun stage ook nog voor korte of langere periodes werkzaam bij ons, zo hebben we momenteel drie oud stagiaires in loondienst. We vinden het belangrijk om eerlijk te zijn tegen de student en een realistisch beeld te geven, ze gaan niet direct op tour of zitten direct aan de knoppen. We laten we ze kennis maken met alle facetten in het vak. Dat betekent materialen verzamelen, het maken van een ontwerp en technisch uitwerken om zo uiteindelijk een productie te kunnen draaien.’
‘Ik hecht er veel waarde aan wanneer ik zie dat studenten na afloop van hun stage creatief, technisch en communicatief stappen hebben gezet.’
Je leert het meeste on the job en in een team
‘Wij nemen stage-trajecten heel serieus door in gesprek te gaan met Noorderpoort en de studenten, we kijken graag in mogelijkheden en denken mee om zoveel mogelijk studenten ervaring op te laten doen op projectbasis. Voorbeelden zijn het Bevrijdingsfestival, Eurosonic Noorderslag, Stadsprak Live en zelfs de Noorderpoort Jaarprijs (haha), studenten helpen hier mee met de opbouw en productie om zo het vak te ervaren en samen te werken in een professioneel team.’
Ruimte om te ontdekken
‘Ik vind dat iedereen zichzelf mag zijn en ook zichzelf ergens mag in ontwikkelen. Je moet de kwaliteiten die iemand heeft ontdekken en deze samen verder weet te ontwikkelen. Ik zie geen nut in iemand iets aanleren waar iemand zijn plezier of enthousiasme niet zit, wanneer je weet te vinden waar iemand echt goed in is hebben zowel het bedrijf als de student daar in de toekomst veel meer aan. We stellen de vraag aan de student: ‘Wat wil jij leren? Wat vind jij belangrijk?’ als iemand dat pakt, dan kan je bij ons in een korte tijd veel bereiken.’
